FIKS-ansvarlig
Fotballens informasjon- og kommunikasjonssystem (FIKS) blir brukt til å registrere fotballkamper, baner, spillere, dommere, kamprapporter og klubb- og lagroller. FIKS-ansvarlig i klubben skal sikre korrekt administrasjon av klubbens aktiviteter i henhold til retningslinjene fra Norges Fotballforbund (NFF). En oppnevnt FIKS-ansvarlig sikrer at det omfattende systemet opprettholdes på en korrekt måte.
1. Oppgave og ansvarsområde til FIKS-ansvarlig
FIKS-ansvarlig i klubben skal:
• Kjenne til alle påkrevde FIKS-oppgaver for klubben.
• Sikre at alle spillere er registrert og forsikret, samt at alle klubbens lag er påmeldt i FIKS.
• Fortløpende registrere spillere som skifter rolle: aktiv/inaktiv.
• Sikre at alle i klubben er registrert med rolle og funksjoner.
• Ha ansvar for opprettelse og vedlikehold av klubbens data i FIKS.
• Påse at klubben til enhver tid har tilstrekkelig med personer med nødvendig kompetanse om og tilgang til FIKS.
• Gjennomføre opplæring av lagledere, trenere og andre som kommer inn i ungdomsfotballen og andre som får i oppgave å gjennomføre FIKS-oppgaver for lag i klubben. Veilede og hjelpe klubb-brukere ved spørsmål.
• Påse at personer med tilgang til FIKS innehar riktig kompetanse til å utføre påkrevde oppgaver. Dette skal gjøres i samarbeid med fotballkretsen.
• Administrere overganger inn og ut av klubben.
2. Rapportering og oppfølging
Daglig leder/sportslig leder i klubben er FIKS-ansvarlig. FIKS-ansvarlig samarbeider med styret.
3. Krav til kompetanse og erfaring
FIKS-ansvarlig skal over tid ha opparbeidet seg kunnskap om og erfaring fra bruk av FIKS.